Spis treści
- Zamach bombowy Madryt 2004
- Dokumentacja
obligatoryjna i fakultatywna w działaniach
ochrony osób i mienia.
- Bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej a bezpieczeństwo obywateli. Bezpieczna energetyka jądrowa w świetle aktów prawnych Unii Europejskiej.
- Ograniczenia wolności i praw jednostki w stanie wyjątkowym. Analiza źródeł prawnych.
1. Zamach bombowy Madryt 2004
Spis treści
1.Wstęp
2Przebieg zamachu
3Środki użyte przez terrorystów
4Przyczyny zamachu
5 Aneks – zestawienie danych z zamachu
6. Bibliografia
1 Wstęp
Zamach w Madrycie z 11 marca 2004 roku, trzy dni przed wyborami parlamentarnymi w Hiszpanii,
był największym atakiem islamskich ekstremistów w Europie. W wyniku eksplozji
bomb umieszczonych w 4 pociągach, zginęło 191 osób, ok. 2000 zostało rannych.
Do zamachu przyznała się Brygada Abu Hafs al Masriego.
Grupa użyła 14 ładunków wybuchowych. W wyniku zamachu, wybory generalne z 14
marca wygrała opozycyjna PSOE z Jose Luisem Zapatero na czele, czego nie
wykazywały sondaże sprzed 11.03.2004.
2 Przebieg
W czwartek o godzinie 7:37 czasu lokalnego dochodzi do
wybuchu na stacji Atocha w pociągu C-1/21431 na trasie Alcala de Henares –
Alcobendas, jadącego z miejscowości Alcala de Henares
oddalonej 35 km od Madrytu. Z czterech bomb
umieszczonych w wagonach nr 1,4,5,6 wybuchają trzy. O godz.7:39 na stacji
Atocha-Tellez wybuchają 4 bomby, zostawione w wagonach nr 1,4,5,6 pociągu
C-1/17305CA( spóźniony) na trasie Alcala de Henares - Chamartin .
Minutę po pierwszym wybuchu na stacji Atocga, dochodzi do eksplozji na stacji El Pozo w pociągu C-1/21435 na trasie Guadalajara – Alcobendas( cztery bomby w wagonach nr 4 i 5 w tym dwa niewypały). Równocześnie wybucha bomba w czwartym wagonie jadącym trasą Alcala de Henares – Prince Pio w pociągu nr C-7/21713.
Minutę po pierwszym wybuchu na stacji Atocga, dochodzi do eksplozji na stacji El Pozo w pociągu C-1/21435 na trasie Guadalajara – Alcobendas( cztery bomby w wagonach nr 4 i 5 w tym dwa niewypały). Równocześnie wybucha bomba w czwartym wagonie jadącym trasą Alcala de Henares – Prince Pio w pociągu nr C-7/21713.
Angel Acebes, szef MSW, w swoim wystąpieniu o godzinie
11 ogłasza rozpoczęcie śledztwa.
W południe zbiera się gabinet kryzysowy, na którym
zamachy zostają przypisane ETA. Hipoteza ta zostaje upubliczniona przez Acebesa
w kolejnym wystąpieniu po godzinie 13. Dopiero o godzinie 20:20 Acebes ogłasza
otwarcie drugiej(islamskiej) linii śledztwa. Tego samego dnia wieczorem agencja
Reutersa informuje o mailu, w którym do zamachu przyznaje się Brygada Abu Hafs
Masriego. Następnego dnia o 16:04 rządowi zostaje przekazany raport dotyczący
maila, w którym służby negatywnie się do niego ustosunkowują. W sobotę 13 marca
policja otrzymuje wiadomość o kasecie video na której rzecznik Al-Kaidy na
Europę Abu Dujan al Afgani przyznaje się do zamachu.
3 Środki
3.1 Skład i pochodzenie bomb
Do produkcji bomb użyto materiału wybuchowego Goma 2.
Materiał ten jest wykorzystywany w górnictwie i przemyśle wydobywczym. W wyniku
śledztwa hiszpańskich służb ustalono, że materiał – 100 kg sprasowanego
dynamitu pochodził z kopalni Caolines de Merilles. Organizatorom materiał
sprzedał, pracownik kopalni- Emilio Llane. Do każdej z bomb, oprócz materiału
wybuchowego, dokładano gwoździe w celu zwiększenia zadawanych szkód. W
produkcji ładunków posługiwano się także używanymi w górnictwie detonatorami,
głównie miedzianymi oraz aluminiowymi. Jako zapalnika użyto telefon komórkowy
na kartę.
Ładunki wybuchowe zostały najprawdopodobniej
umieszczone w wagonach bezpośrednio przed zamachem. Świadczyć mogą o tym
zeznania świadków. Jeden z nich, Luis Garrudo, dozorca osiedla niedaleko stacji
Atoha zeznał policji, że 11 marca rano zauważył białą furgonetkę Renault
Kangoo, z której wysiadło trzech mężczyzn, ubranych w zbyt grube, jak na
słoneczną pogodę ubrania. Kierowca i dwaj pasażerowie mieli białe czapki i
szaliki, zasłaniające twarze. Jeden z nich z torbą lub plecakiem udał się w stronę
baru, prowadzącego do stacji, gdzie świadek stracił go z oczu.
Synchronizacja ataków została dokładnie przemyślana.
Według planu pociągi C-1/21431 i C-1/7305CA miały wjechać równocześnie na
stacje. Siła połączonych eksplozji bomb, umieszczonych w obu pociągach, zdaniem
ekspertów, mogłaby doprowadzić nawet do zawalenia się szklanej kopuły dworca,
co znacznie zwiększyłoby liczbę ofiar ataku.
Skład Atocha - pociąg typu 446.
Pojemność 1452 miejsc(408 siedzących i 1044 stojących), przewoził ok 600
osób. 40% jego powierzchni zajmowali pasażerowie. Ok. 100 pasażerów
przypadało na wagon. Bomby wybuchły w 3 wagonach, wybuch dotknął ok. 300
osób. Spośród nich 29 osób zginęło na miejscu (10%), od ran zmarło 170 (56%),
co daje 66%. Nie było jednoczesnych wybuchów, więc pasażerowie, słysząc
pierwszą eksplozję w 6stym wagonie, zaczęli uciekać, drzwi były otwarte.
Martwi na miejscu to pasażerowie jak i osoby oczekujące na peronie. Średnio,
każda bomba zabiła 10 osób, raniła 56.
Skład Tellez: typ 446 70% miejsc było
zajętych. Wiózł ok. 165 pasażerów/wagon. 4 bomby wybuchły w 4
wagonach. Pociąg zatrzymał się, niektóre bomby mogły być synchroniczne.
- Rozmieszczenie bomb
3.21 Wagony ATOCHA
Trzy bomby umieszczono przy składanych
fotelach pod drzwiami wagonu. Pociągi na stacji Alcalá miały ponad
5-minutowy postój, przy otwartych drzwiach. Rozmieszczenie bomb w wagonach było
identyczne (Rys .1-schemat wagonów i umiejscowienie bomb). Składane siedzenia
mają panel, po wybuchu powodujący dodatkowe obrażenia pasażerów (Zdj 1).
3.22 Wagony TÉLLEZ
Układ bomb w tym konwoju jest mniej
regularny (Rys2), mogły być więc podkładane, gdy pociąg już jechał, a
liczba pasażerów w poszczególnych wagonach utrudniała podłożenie pakunków.
Materiały wybuchowe w wagonie 1, były umieszczone w półce bagażowej nad
siedzeniami (Zdj2).
W wagonie 4C na podłodze obok drzwi(Rys.3)
W wagonie 5C – w drzwiach n a drugim piętrze (Rys.4)
A w 6C – przy siedzeniach (Rys 5)
3.23 Skład El Pozo: dwukondygnacyjny, 2 bomby w górnej części pociągu
(Rys 6)
3.24 Sta Eugenia (Rys 7) pojedyncza bomba, dla jego spowolnienia.
4Przyczyny
Operacją kierowali Rabej Osman el Sayed Ahmend
,,Egipcjanin” oraz Amer Azizi. Jako bezpośrednich autorów zamachu ustalono
wielu drobnych przestępców. Wielu z organizatorów było pod obserwacją lub
wcześniej notowanych. Atak był realizacją celów wpisanych w strategie świętej
wojny, mających doprowadzić do wycofania państw europejskich z Iraku i
Afganistanu. Według informacji zebranych w czasie śledztwa, islamiści planowali
atak na jedno z trzech państw sojuszniczych USA: Hiszpanię, Polskę lub Wielką
Brytanie. O wyborze Hiszpanii zadecydowały najprawdopodobniej względy
organizacyjne i słabość służb bezpieczeństwa, głęboka integracja ludności
muzułmańskiej oraz represje ze strony rządu jakich doświadczali muzułmanie po
ataku na World Trade Center 11 września 2001 roku. Istotne znaczenie mogła mieć
też chęć odzyskania Al-Andulas(الأندلس) –
historycznej ziemi muzułmanów na Półwyspie Iberyjskim. Nie udało się ustalić
czy data ataku była celowo związana z datą wyborów w Hiszpanii.
5 Aneks
5.1Zamachy z 11 marca – zastawienie danych
STACJA
|
Atocha
|
Atocha-Tellez
|
El Pozo
|
Sta.
Eugenia
|
NR POCIĄGU
|
C-1/21431
|
C-1/17305CA
|
C-1/21435
|
C-7/21713
|
TRASA
|
Alcala de Henares - Alcobendas
|
Alcal de Henares - Chamartin
|
Guadalajara - Alcobendas
|
Alcala de Henares – Principe Pio
|
ODJAZD Z
ALCALA
|
07.00
|
07.05
|
07.10
|
07.15
|
GODZINA
WYBUCHU
|
07:37-07:38
|
07:39
|
07:38
|
07:38
|
BOMBY
|
4bomby, wagony nr 1,4,5,6
|
4bomby, wagon nr 1,4,5,6
|
4 bomby,wagony nr 4,5,?
|
1 bomba, wagon nr 4
|
NIEWYBUCHY
|
1
|
x
|
2
|
x
|
Źródło: Z. Jakubowska Madryt 11 marca
Wstęp
Rejestr zawartych umów
2.
Ewidencje protokołów i meldunków
Protokół z użycia środka przymusu bezpośredniego
Meldunek o użyciu broni palnej
Notatka służbowa z czynności legitymowania
3.Dokumentacja związana z konwojowaniem.
4. Dokumentacja WSO – wewnętrznej służby ochrony
Zakończenie
2. Dokumentacja obligatoryjna i fakultatywna w działaniach ochrony osób i mienia.
Wstęp
Wiele działania pracowników ochrony
przenikają się z ograniczaniem praw i swobód obywatelskich osób, które łamią
zakazy naruszania własności bądź terenu prywatnego. Pracownicy ochrony często
dokonują legitymacji, zatrzymań czy
przeszukania osób podejrzanych o naruszanie prawa. Z tego też powodu ich
działania muszą być transparentne, a procedury stosowane w pośpiechu, łatwe w
weryfikacji. Nie ma lepszego sposobu na prowadzenie przejrzystej działalności
pracownika ochrony niż prowadzenie dokumentacji.
Najważniejszą podstawą prawną wykonywania zadań ochrony
osób i mienia jest ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia.
Do tej ustawy zostały wydane
rozporządzenia Rady Ministrów oraz Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych . Wśród nich znajdują się te, które wyznaczają
zakres obowiązkowych dokumentów jakie każda firma ochroniarska ma obowiązek
sporządzać i przechowywać.
W
artykule 13, punkt 2) tej ustawy ustawodawca stwierdza , że Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji określa, w drodze rozporządzenia sposób
prowadzenia dokumentacji ochronnej, dla wewnętrznych służb ochrony. W tej samej
ustawie w art. 19.2 mówi się o tym, iż rozporządzenie również określa czas
przechowywania dokumentacji. Aktualnym rozporządzeniem dookreślającym jest
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 maja
1998r. podpisane przez Bogdana Borusewicza (Dz.U.98.69.458).
W rozdziale 4 wyżej
wspomnianej ustawy, art. 19.1 ustęp 2) zobowiązuje przedsiębiorcę prowadzącego
działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia „prowadzić i przechowywać
dokumentację dotyczącą zatrudnionych pracowników ochrony oraz zawieranych i
realizowanych umów”[1]. Z
kolei ustęp 3) tegoż artykułu mówi o obowiązku przedstawienia dokumentacji na
żądanie organu upoważnionego do kontroli.
Ponadto, przedsiębiorcy prowadzący
działalność ochroniarską, bardzo często wdrażają swoich pracowników w zasady
prowadzenia dokumentacji fakultatywnej, która jest pomocna właścicielowi takiej
firmy w wielu przypadkach. Przykładem elementu dokumentacji, który był
obowiązkowy, a stał się fakultatywny, ale nie wyszedł z praktyki jest notatka
służbowa. Przede wszystkim w razie postawienia pracownikom zarzutów wobec ich
działalności. Łatwiej jest wybronić dobre imię firmy, pokazać stronę solidnego
przedsiębiorstwa i uwiarygodnić rzetelność wykonywanej pracy.
Do wewnętrznego
systemu dokumentacji ochronnej należą: Tabela służby, Dziennik zmiany, Dziennik
wydarzeń, Dziennik szkolenia pracowników ochrony, Instrukcje, Dokumentacja dotycząca
gospodarki bronią. Ten rodzaj działalności wymaga jednak w praktyce
rozbudowania wewnętrznego systemu dokumentacji. Z racji charakteru
poszczególnych działań ochrony można spotkać także: Książkę służby, Książkę
ruchu materiałowo-osobowego, Książkę gospodarki kluczami, Ewidencję wydanych
przepustek, Raporty służby, Karty obiektów, Ewidencje interwencji, Książki
konwojów, Tabele tras konwojowych, Ceduły, Raporty z wykonywania tras
konwojowych. Są to wówczas załączniki do ksiąg realizacji umów. Przy tym
pojęciu należy jeszcze zaznaczyć, że w
poniższej pracy skupię się na dokumentacji, którą są zobowiązani prowadzić
pracownicy ochrony, a która często stanowi właśnie załącznik, ponieważ temat
mówi o „działaniach ochrony”. Zatem dokumentację, którą jest zobligowany
prowadzić przedsiębiorca prowadzący działalność ochroniarską, tzn: rejestr
zawartych umów, aktualny wykaz zatrudnionych pracowników ochrony przedstawię w
wielkim skrócie. Ustawa nakazuje sporządzać te dokumenty, aby w ogóle rozpocząć
prowadzenie działalności ochroniarskiej. Dodatkowo art. 81 Ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej wzbogaca ten wykaz o książkę kontroli[2]. Poniżej opiszę zaś
dokumenty, które umożliwiają i potwierdzają działania samych pracowników
takiego przedsiębiorstwa. Zwracam jednak uwagę, że dokumenty wymienione powyżej
są nieodzownym elementem prowadzenia działalności ochroniarskiej a ich
przechowywanie i przedstawienie właściwym podmiotom jest obligatoryjne.
Prowadzona dokumentacja musi zawierać w sobie cechy 5 zasad systemu:
kompletności,
aktualności, rzetelności, spójności, przejrzystości.
- Dokumentacja obowiązkowa
ogólna
Wykaz pracowników ochrony
Wykaz
taki jest zobligowany prowadzić pracodawca. Obliguje go to tego wspominane Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 maja 1998r. (Dz.U.98.69.458) Wykaz ten powinien zawierać: imię i nazwisko pracownika ochrony, datę i miejsce
urodzenia, adres zamieszkania lub pobytu czasowego, serię i numer dowodu
osobistego oraz numer ewidencyjny PESEL, numer i stopień licencji, numer
pozwolenia na broń lub potwierdzenie dostępu do broni na okaziciela oraz datę
zawarcia z pracownikiem ochrony umowy o pracę lub umowy zlecenia oraz datę jej
rozwiązania.
Rejestr zawartych umów
Rejestr
powinien zawierać: numer umowy, określenie rodzaju umowy oraz jej przedmiotu,
datę zawarcia i rozwiązania umowy oraz oznaczenie stron umowy. Dokumentacja, o
której mowa, prowadzona jest w formie pisemnej. Jeżeli idzie o elektroniczne
nośniki informacji mogą się pojawiać wyłączenie w charakterze uzupełnienia i
nie mogą jej zastępować. Ponadto dokumentacja firmy ochroniarskiej powinna być
przechowywana przez okres 5 lat liczony od zakończenia działalności
przedsiębiorcy, a w przypadku księgi realizacji umowy – od daty wygaśnięcia
umowy.
2.
Ewidencje protokołów i meldunków
Są
to obowiązkowe spisy wszelkich protokołów i meldunków składanych przez
pracowników. Podstawy prawne opiszę przy poszczególnych rodzajach protokołów i
meldunków spisywanych w ewidencjach.
Prawo
nie określa zawartości Ewidencji Protokołów, ale z racji jej funkcji – prostego
nakierowania do właściwego, szczegółowego dokumentu, przyjmuje się, że musi
zawierać w sobie : wskazanie nazwy Księgi Realizacji Umowy, z którą związane
jest wydarzenie,
Numer kolejny protokołu,
dane pracownika który zastosował przymus bezpośredni oraz osoby wobec której go
zastosowano, rodzaj, powód, skutek zastosowania przymusu, datę godzinę i miejsce zdarzenia, informację o udzieleniu pierwszej pomocy, oraz o miejscu
przechowywania protokołu.
Ewidencja
Meldunków z użycia broni palnej składa się z analogicznych informacji.
Protokół z użycia środka przymusu bezpośredniego
Pracownik ochrony posiadający licencję pracownika ochrony
fizycznej na podstawie ustawy z 22. sierpień 1997r. „O ochronie osób i mienia”
i na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30. czerwca 1998r.[3]
w sprawie szczegółowych warunków i
sposobów użycia przez pracownika ochrony środków przymusu bezpośredniego ma
prawo zastosować ten przymus w trakcie ujmowania osoby. Jednakże zgodnie z § 9. 1. tego Rozporządzenia
Rady Ministrów każdy przypadek
zastosowania środków przymusu bezpośredniego oraz towarzyszące mu okoliczności
dokumentuje się w ewidencji prowadzonej przez wewnętrzną służbę ochrony lub
przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony
osób i mienia. Ustęp drugi tegoż artykułu 9
stanowi , iż „wpis w ewidencji, o której mowa w ust. 1, powinien w
szczególności zawierać:
1) dane personalne
osoby, w stosunku do której zastosowano środki przymusu bezpośredniego,
2) datę, godzinę i
miejsce zastosowania środka przymusu bezpośredniego,
3) przyczynę,
rodzaj i skutek zastosowania środka przymusu bezpośredniego,
4) numer licencji,
imię i nazwisko pracownika ochrony,
5) informację o
udzieleniu pierwszej pomocy przedmedycznej i jej zakresie.”[4]
Każdy przypadek użycia środka przymusu
bezpośredniego udokumentowany w formie notatki, musi zostać wpisany do księgi
realizacji umowy lub ewidencji prowadzonej przez wewnętrzne służby ochrony.
Meldunek o użyciu broni palnej
Po przypadku
użycia broni palnej przez pracownika ochrony, kiedy odda już sprawę Policji,
jest on zobowiązany do wykonania szczegółowego meldunku z zaistniałej sytuacji.
Zagadnienie dotyczące dokumentacji po użyciu broni palnej przez pracowników
ochrony uregulowane zostało Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 czerwca
1998 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu postępowania pracowników
ochrony przy użyciu broni palnej. Stanowi ono, iż każdy przypadek użycia przez pracownika ochrony broni palnej lub podjęcia
czynności określonych w §2 rozporządzenia wymaga sporządzenia pisemnego
meldunku, który powinien w szczególności, co najmniej zawierać:
- wskazanie numeru licencji , imię i
nazwisko pracownika ochrony,
- datę, godzinę i miejsce użycia broni
palnej,
- informację dotyczącą okoliczności
poprzedzających użycie broni palnej,
- informację o skutkach użycia broni
palnej,
- informację o udzieleniu pierwszej pomocy
przedmedycznej i jej zakresie.[5]
Użyty w treści przepisu zwrot
w szczególności oznacza, że wskazanie danych, które powinny znaleźć się w
pisemnym meldunku, nie ma charakteru zamkniętego i znaleźć się w nim mogą
również inne dane np. dotyczące świadków zdarzenia, wskazanie czy meldunek
dotyczy oddania strzału, czy podjęcia procedury poprzedzającej ten fakt, numer
pod którym pracownik występuje w ewidencji zatrudnionych itp.
Notatka
służbowa z czynności ujęcia osoby
Ujęcie sprawcy czynu zabronionego może ale nie musi stosować
bezpośredni przymus. Każdorazowo jest jednak zobligowany do sporządzenia
notatki, która zawiera:
·
dane personalne osoby ujętej;
·
datę, godzinę i miejsce ujęcia;
·
przyczynę ujęcia;
·
datę, godzinę powiadomienia
Policji oraz przekazania ujętego Policji;
·
numer licencji, nazwisko i imię
pracownika ochrony;
·
informacje o udzielonej pomocy
przedlekarskiej i jej zakresie.
Notatka służbowa z czynności legitymowania
Z kolei
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18
listopada 1998 r. w sprawie szczegółowego trybu działań pracowników ochrony,
podejmowanych wobec osób znajdujących się w granicach chronionych obiektów i
obszarów. (Dz. U. z dnia 27 listopada 1998 r.) zobowiązuje pracownika ochrony w
artykule 6 do sporządzenia notatki
służbowej zawierającej dane personalne osoby legitymowanej, wskazanie rodzaju
dokumentu oraz jego numeru i serii, a także czasu, miejsca i przyczyny
legitymowania. Jest to konieczne każdorazowo, kiedy osoba przebywa na terenie strzeżonym przez
ochroniarza, a ten jest obowiązany sprawdzić dokumenty upoważniające ją do przebywania w granicy
chronionego obszaru. Legitymowanie polega na ustaleniu
uprawnień do przebywania na obszarach lub obiektach chronionych. Pracownik
ochrony sprawdza, czy osoba posiada przepustkę, identyfikator lub inny dokument
wydany przez zarządzającego obiektem-obszarem, a uprawniający do przebywania na
tym terenie, porównuje okazany dokument z określonym wzorem oraz sprawdza
okazany dokument pod względem zgodności danych personalnych, terminu ważności i
autentyczności. Fakty te ma obowiązek odnotować w notatce służbowej. Pracownik
przy sporządzaniu notatki powinien
podać:
·
dane personalne osoby
legitymowanej;
·
rodzaj okazanego dokumentu, jego
numer i serię;
·
czas i miejsce legitymowania;
· przyczynę legitymowania.
3.Dokumentacja związana z konwojowaniem.
W związku z konwojem należy prowadzić następującą dokumentację:
·
umowa o świadczenie usług
konwojowania;
·
książka konwojów (realizacji
umowy);
·
opracowane tabele kodów;
· książkę odpraw do służby konwojowej.
Księga
konwojów
Prowadzenie księgi
konwojów nie jest obowiązkowe[6],
jednakże ze względu na wielką wartość finansową i popularność tego typu
usług prowadzenie tego elementu
dokumentacji stało się powszechne i weszło do kanonu nieodzownych dokumentów
ochronnych. Księga konwojów ma ukazywać przejrzyście zrealizowaną usługę.
Powinna ona zawierać przede wszystkim:
- Numer księgi realizacji
umowy
- Numer lub symbol konwoju
- Datę, imię i nazwisko
osoby prowadzącej odprawę przed konwojem
- Nazwę zleceniodawcy i
określenie umowy o zleceniu konwoju
- Rodzaj konwojowanego
mienia
- Dane składu
konwojarskiego
- Opis zadań specjalnych
- Informacje o broni w
posiadaniu konwojentów
- etc
Ewidencja
działań załogi interwencyjnej
Prowadzenie tego rodzaju dokumentacji ma
także charakter fakultatywny, aczkolwiek jest ono bardzo rozpowszechnione wśród
przedsiębiorstw zajmujących się ochroną. Standardowo zapisuje się w niej numer
kolejny zdarzenia, numer ewidencyjny, wskazanie odpowiedniej pozycji KRU, skład
załogi uczestniczącej w interwencji, datę, godzinę i miejsce zdarzenia,
ustalenia na miejscu oraz opis zdarzenia z informacją dotyczącą zawiadomienia
Policji.
Raport z
wykonania konwoju in casa
Raport ten również nie jest obowiązkowy,
występuje jednak w praktyce. Zawiera on
dane o charakterze porządkowym i informacyjnym. Zawiera w sobie standardowe
dane.
4. Dokumentacja WSO – wewnętrznej służby ochrony
Tabela
służby i dziennik zmiany
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji z dnia 17 listopada 1998 r. w sprawie wewnętrznych służb ochrony (Dz.U. 1999 nr 4 poz. 31) dodaje do obowiązków pracowników wewnętrznych ochrony prowadzenie tabeli
służby oraz dzienników zmiany.
Tabele
zawierają co najmniej następujące informacje:
- rodzaj służby
- rozmieszczenie pracowników ochrony
- zadania dla pracowników
- obsadę służby i czas jej pełnienia
Tabela
służby powinna powstać natychmiast po rozpoczęciu działań przez WSO.
Jeśli chodzi o dziennik zmiany, musi on zawierać :
- czas rozpoczęcia i zakończenia zmiany
- obsada personalna zmiany
- rozmieszczenie pracowników ochrony i
czas wykonywania zadań.
Za
tabelę służby odpowiada szef ochrony, natomiast za dziennik zmiany przede wszystkim dowódca zmiany, przy czym
jeśli mamy do czynienia z pracą jedno zmianową odpowiedzialnym staje się szef
ochrony.
Dziennik
wydarzeń
Dziennik wydarzeń służy prowadzeniu
skrótowych informacji. Ma on zbliżoną rolę do ewidencji protokołów. Jego
zadaniem jest umożliwienie szybkiego dotarcia do merytorycznych i szczegółowych
informacji na temat zdarzenia. Zawiera w sobie podstawowe informacje : co,
gdzie, kiedy, kto podejmował interwencję, przeciwko komu. Ma raczej charakter
uzupełniający, ale jego prowadzenie uzasadnia Rozporządzenie Ministra SwiA, Dz.U. 1999 nr 4 poz.
31, z późniejszymi zmianami.
Inne
Wśród dokumentów,
które sporządzają pracownicy ochrony znajduje się także wiele innych. Jak na
przykład Instrukcje. Są to dokumenty opracowane przez
przełożonych pracownika ochrony podobnie jak plan ochrony. Instrukcje stanowią
szczegółowe rozwinięcie planu ochrony. Jest to na swój sposób „konstytucja
ochrony” każdego obiektu zaakceptowana przez zleceniodawcę i zatwierdzona przez
kierownictwo agencji ochrony – wiąże obie strony jak umowa cywilnoprawna.
Dokument ten zawiera wszystkie szczegółowe dane w aspekcie – co i jak ma robić
pracownik ochrony w przewidywanych sytuacjach typowych? Np.: pożar, napad, wypadek,
inne zdarzenie. W instrukcji powinna być uregulowana kwestia ruchu osobowego i
materiałowego. Załącza się też pisemne zarządzenie zleceniodawcy, kierowane do
załogi obiektu.
Zakończenie
Dokumentacja to
bardzo ważna część systemu ochrony osób i mienia. Bez niej powstałoby wiele
sytuacji niedookreślonych , trudnych do oceny i kontroli. Ponadto dokumentacja
zapewnia porządek i przejrzystość prowadzenia działań. Dzięki niej łatwo i
szybko można odnaleźć szczegółowe dane dotyczące zdarzeń, które dotyczą
pracowników ochrony i strzeżonych przez nich dóbr. Jest ona zabezpieczeniem
zarówno dla przedsiębiorców, pracowników, zleceniodawców jak i potencjalnych
osób które mogą czuć się poszkodowane przez pracowników ochrony. Pozwala na
wgląd w procedury postępowania i świadczy o jakości usług oferowanych przez
podmioty zajmujące się branżą ochrony osób i mienia.
Fakt, że wiele
dokumentów ma charakter obligatoryjny i zostało narzuconych przez prawo,
świadczy o kontroli państwa nad prywatnymi przedsiębiorcami, którzy angażują
się w pracę pozwalającą im naruszać
wolności osobiste obywateli RP łatwiej niż innym. Dzięki tym regulacjom, można
mieć poczucie odpowiedzialności państwa w rozdzielaniu większych praw
jednostkom ochrony. Chroni to obywateli przed sytuacją, w której pracownicy
ochrony mieliby większe prawa do naruszania ich wolności gwarantowanych
konstytucją.
Fakt kultywowania
fakultatywnej dokumentacji, nie narzuconej prawnie, świadczy o wielkiej
potrzebie dokumentacji, jak i o tym, że przedsiębiorstwa zajmujące się ochroną,
nie chcą dążyć do niepotrzebnego zamieszania wokół ich działalności.
Dzięki
kontrolowaniu prowadzonej dokumentacji, organy państwowe mogą łatwo cofnąć
koncesję podmiotów które nie spełniają wymagań, czy w ogóle decydować o przyznaniu
lub nieprzyznaniu koncesji. Taki system zapewnia tym samym wysoką jakość i
bezpieczeństwo usług ochrony mienia i osób.
Bibliografia:
- KARABIN Jarosław, Seruga W. ,Stawski M.,
Organizacja
ochrony osób i mienia oraz taktyka i dokumentowanie działań ochronnych,
Warszawa 2003
- KRUCZEWSKI
Andrzej, Dokumentacja w ochronie osób i mienia, Warszawa 2005
Wykaz aktów prawnych:
- Ustawa
z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia. (Dz.U.
z 1997 r. Nr 114, poz. 740; zmiany: Dz.U. z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2000
r. )
- Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 maja 1998r. w
sprawie dokumentacji wymaganej przy prowadzeniu działalności gospodarczej
w zakresie usług ochrony osób i mienia oraz czasu jej przechowywania (Dz.U.98.69.458).
·
Rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 30. czerwca 1998r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobów użycia przez pracownika ochrony
środków przymusu bezpośredniego
- Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1998 r.
w sprawie szczegółowych warunków i sposobu postępowania pracowników
ochrony przy użyciu broni palnej
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 listopada 1998 r. w sprawie
szczegółowego trybu działań pracowników ochrony, podejmowanych wobec osób
znajdujących się w granicach chronionych obiektów i obszarów. (Dz. U. z
dnia 27 listopada 1998 r.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 1998 r. w sprawie
wewnętrznych służb ochrony. (Dz.U. 1999 nr 4 poz. 31)
[1] Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia. (Dz. U. z
dnia 26 września 1997 r.)
[2] Dziennik Ustaw z 2004r. nr 173,poz 1807 ze zmianami.
[4] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1998 r. w sprawie
szczegółowych warunków i sposobów użycia przez pracowników ochrony środków
przymusu bezpośredniego. (Dz. U. z dnia 15 lipca 1998 r.)
[5] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1998 r. w sprawie szczegółowych warunków i
sposobu postępowania pracowników ochrony przy użyciu broni palnej.
[6] Za Andrzej Kruczewski w „Dokumentacja w ochronie osób i mienia”,
Warszawa 2005
3. Bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej a bezpieczeństwo obywateli. Bezpieczna energetyka jądrowa w świetle aktów prawnych Unii Europejskiej.
Elektrownie
jądrowe produkują około 1/3
elektryczności i 15% energii zużywanej w Unii Europejskiej (UE). Sektor
ten jest cennym źródłem energii o niskiej zawartości węgla oraz stosunkowo stabilnych kosztach. Jego
atrakcyjność podnosi również bezpieczeństwo dostaw prądu oraz przeciwdziałanie
zmianom klimatu. Każde państwo członkowskie ustala samodzielnie w jakim stopniu
będzie korzystać z elektrowni jądrowych.
Energia jądrowa jest
najtańszym źródłem energii i po uwzględnieniu kosztów zewnętrznych
(wynikających ze strat zdrowia społeczeństwa oraz zanieczyszczenia środowiska)
oraz kosztów związanych z emisją gazów cieplarnianych wykazuje ogromną przewagę
nad innymi źródłami energii
Podwaliny
energetyki jądrowej w Europie wprowadziła 25.03.1957 r. Europejska Wspólnota
Energii Atomowej (Euratom), traktatem podpisanym przez 6 państw: Belgia,
Francja, Holandia, Luksemburg, RFN i Włochy, jako jeden z dwóch tzw. Traktatów
Rzymskich; drugi powołał Europejską Wspólnotę Gospodarczą – oba te traktaty
tworzą wspólnie pierwszy filar UE.
Jej funkcją było wspieranie
współpracy w dziedzinie badań naukowych, ochrona społeczeństwa poprzez
ustanowienie wspólnych norm bezpieczeństwa, zapewnienie właściwej i
sprawiedliwej dostawy rud i paliw jądrowych, monitoring pokojowego
wykorzystania materiałów rozszczepialnych i współpraca z innymi państwami i
organizacjami międzynarodowymi w
zakresie energetyki.
Specyficzne
zagadnienia podjęte na poziomie UE, ukierunkowane są na: bezpieczeństwo zdrowia
osób pracujących w sektorze energii jądrowej i ogółu społeczeństwa oraz ochronę
środowiska przed zagrożeniami związanymi z korzystaniem z paliwa jądrowego i
odpadów.
Tym
zagadnieniem chciałabym się zająć w poniższej pracy. Na ile dobro, którym ma
być tania i czysta energia, może zagrażać obywatelom Unii.
Traktat
Euratom obowiązuje do dziś i to według niego obracają się prawne uwarunkowania
wprowadzania produkcji energii atomowej w państwach członkowskich. Jak
wspomniałam we wstępie, każde państwo ma wybór na ile będzie korzystać z opcji
zasilania energetycznego, które stwarza energia jądrowa, jednakże, kiedy już
zdecyduje się budować elektrownie – czyli rozwijać -alternatywną jeszcze –
energetykę, taka polityka podlega kontroli Komisji Europejskiej.
Najpierw
jednak postawmy sobie pytanie, co tak naprawdę daje traktat Euroatomu.
Ogólnikowo rzecz biorąc głównym celem
jego przestrzegania jest podniesienie poziomu życia w państwach
członkowskich poprzez rozwój energetyki jądrowej. Uściślijmy jednak na czy, ten
często spotykany zwrot ma polegać w praktyce.
Po pierwsze
chodzi o stworzenie takich mechanizmów,
które zapewnią dostęp do rud uranu i paliwa jądrowego (zajmuje się tym Agencję
Dostaw Euratomu – Euratom Supply Agency). Wiąże się z tym powierzenie Wspólnocie prawa własności
specjalnych materiałów rozszczepialnych. Jak wiadomo, nie wszyscy wykorzystują
te materiały tak, jak powinni. Materiał rozszczepialny to innymi słowy, dla
niektórych grup i państw na świecie dosłownie zaczyn bomb atomowych. Póki nie
rozpowszechnia się tego materiału, mniej osób ma do niego dostęp. Nie jest to
jednak główny problem energetyki jądrowej.
Po drugie,
celem Euroatomu jest wspomaganie za pomocą różnych środków budowy energetyki
jądrowej i niezbędnych dla jej rozwoju instalacji paliwowych, a ponadto co
ważne dla bezpieczeństwa - wprowadzenie jednolitych standardów dotyczących
ochrony pracowników i ludności przed negatywnymi skutkami wykorzystania energii
atomowej (czyli standardy bezpieczeństwa jądrowego i standardy ochrony
radiologicznej). Ponadto niezmiernie ważne jest wprowadzenie zasad wspólnego
rynku i szerokiej współpracy międzynarodowej , aby zapewnić odpowiednio szeroki dostęp do
wyspecjalizowanych materiałów, urządzeń i technologii. Wreszcie istotna sprawa
to promowanie badań z zakresu energetyki atomowej.
Na poziomie
globalnym ogromne zainteresowanie energią jądrową jest wynikiem rosnącego
zapotrzebowania na energię oraz coraz szerzej zawieranych,
międzynarodowych zobowiązań do
zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Z drugiej strony, szersze wykorzystanie
energii jądrowej nieuchronnie powiększa ryzyko wypadków jądrowych a także
kradzieży technologicznych, bynajmniej nie dla celów pokojowych.
Przez wzgląd
na te zagrożenia, międzynarodowa społeczność powinna być upewniona, iż zasada
nierozprzestrzeniania broni jądrowej jest nadal przestrzegana . Te zapewnienia
dla obywateli UE są o tyle ważne, że zostały umieszczone w traktacie o nierozprzestrzenianiu broni
jądrowej (NPT) i normach Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) .
Konwencja Narodów Zjednoczonych, w sprawie zwalczania aktów terroryzmu
jądrowego przyjęta w 2005 roku, także ma
do odegrania istotną rolę, podobnie jak Grupa Dostawców Jądrowych.
Dlatego też powstał, drugi tak ważnym w tym referacie akt prawny, którym jest
Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 26 marca 2009 r.
-komunikat w sprawie nierozprzestrzeniania broni jądrowej [COM (2009) 143
wersja ostateczna - nie publikowana w Dzienniku Urzędowym].
Komisja
Europejska jak najbardziej jest za utrzymaniem zasady nierozprzestrzeniania
broni jądrowej i uważa, że MAEA i Euratom powinny wzmocnić współpracę w tym
zakresie.
W tym celu
przyznane zostały odpowiednie narzędzia do ochrony społeczności europejskiej
przed negatywnymi skutkami rozwoju energetyki atomowej.
Po pierwsze,
głównym instrumentem Unii Europejskiej służącym do promowania
nierozprzestrzeniania broni jądrowej, jest
wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa (WPZiB). W szczególności
ma ona promować europejską strategię bezpieczeństwa i strategię przeciwko
rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (BMR).
Niektóre z
pozostałych instrumentów, opracowane na podstawie traktatów, przyczyniające się
do promowania nierozprzestrzeniania broni jądrowej w krajach trzecich to:
Instrument Stabilności (IS); instrumentu pomocy przedakcesyjnej (IPA); Instrument
współpracy w zakresie bezpieczeństwa jądrowego (INSC). Instrument na Rzecz
Stabilności ma w głównej mierze pomagać krajom trzecim w rozwijaniu ich
zdolności do zapobiegania ryzyka związanego z bronią chemiczną, biologiczną i
materiałami jądrowymi. Ten rodzaj pomocy będzie rozszerzany na obszary Azji
Południowo-Wschodniej, Bliskiego Wschodu i części Afryki. Jego cel to
zwiększanie bezpieczeństwa odpowiednio w dziedzinach zagrożenia.
Traktat
Euratom wyznacza ramy dla nierozprzestrzeniania broni jądrowej poprzez:
zabezpieczenia w zakresie zapobiegania wykorzystywaniu materiałów
rozszczepialnych (plutonu, uranu i toru);
ochrony
przed promieniowaniem, ochrony fizycznej i kontroli eksportu. Przepisy Euratom
przewidują odpowiedzialne wydawanie zezwoleń i zgłaszanie każdego kontaktu z
materiałem jądrowym, które ma współdziałać z procedurą kontroli tych
materiałów.
Ponadto ramą
traktatu jest Agencja Dostaw Euratomu,
zezwalająca na zawieranie umów o dostawy. Agencja ta sprawdza, czy umowy
te zostały zawarte w celach pokojowych i ustanawia procedury wydawania zezwoleń
na ewentualny wywóz materiałów jądrowych.
Ostatnim
punktem Euratomu, który traktuje o wykorzystywaniu technologii atomowej, są
badania i Wspólne Centrum Badawcze (JRC). Ma być to podstawą wszystkich
wspólnotowych programów badawczych w dziedzinie energii jądrowej.
Wiadomo, że
współpraca w zakresie energii atomowej będzie postępowała. Spróbujmy zatem
odpowiedzieć na pytanie, w jakich kierunkach proces integracji w tej dziedzinie
będzie się pogłębiał.
Komisja
Europejska proponuje następujące opcje w
zakresie nierozprzestrzeniania broni jądrowej: zwiększenia wsparcia dla
traktatu o nieproliferacji i zabezpieczenia jądrowe poprzez przekształcenie
międzynarodowych ram, zwalczania nielegalnego handlu materiałami radioaktywnymi
i wprowadzenie odpowiednich sankcji dla naruszających zobowiązania; Po drugie
rozszerzenie współpracy z kluczowymi krajami gospodarki jądrowej, w ramach
porozumień Euratomu i zawieranie nowych umów dwustronnych;
Kolejny
punkt to deklaracja wkładu w rozwój
międzynarodowego systemu gwarantowanych dostaw paliwa jądrowego. W tym
celu tworzony będzie bank paliwa
nuklearnego pod kontrolą MAEA.
W chwili
obecnej, w kontekście globalnym moc nuklearna stanowi jedno z pierwszych
miejsc pod względem ważności. Coraz większa liczba krajów dąży do wdrożenia
cywilnych programów energii jądrowej. Szacujemy zatem, że wzmocnienia
międzynarodowych gwarancji nierozprzestrzeniania broni nuklearnej są niezbędne,
aby zabezpieczyć bezpieczeństwo
międzynarodowe. Należy przy tym pamiętać, że nie jest ważne który kontynent
użyje broni masowego rażenia, jest to bowiem tak potężna siła, że Unia
Europejska nie może ignorować żadnych sygnałów posiadania takiej broni przez
pozostałe państwa. Nie może również wykluczać żadnego z państw jako
potencjalnego wroga, który mógłby jej zagrażać. Stąd niebagatelna ważność
promocji i ochrony przed niepożądanym użyciem broni jądrowej.
Z kolei
Dyrektywa Rady Euratom 96/29/z dnia 13 maja 1996 r. ustanawiająca podstawowe
normy bezpieczeństwa w zakresie ochrony zdrowia pracowników i ogółu
społeczeństwa jest bardzo ważnym dokumentem, który staje twarzą w twarz z tak
poważnymi zagrożeniami, jakimi są skutki
promieniowania jonizującego.
Ta dyrektywa
ustanawia jednolite normy bezpieczeństwa dla ochrony zdrowia pracowników i
ogółu społeczeństwa przed skutkami właśnie promieniowania. Dyrektywa ma
zastosowanie do wszystkich praktyk, które wiążą się z ryzykiem narażenia
na promieniowanie jonizujące. Chodzi tu
zarówno o sztuczne, jak i naturalne
źródła, o ile naturalne nuklidy promieniotwórcze są przetwarzane lub
rozszczepiane ze względu na ich właściwości radioaktywne.
Każde
państwo członkowskie musi wymagać stosowania praktyk, które są przekazywane
przez KE z wyjątkiem przypadków określonych w dyrektywie. Każde państwo członkowskie musi również
wymagać uprzedniego zezwolenia, na działania,
mogące stwarzać zagrożenie promieniowaniem jonizującym, z zastrzeżeniem
wyjątków przewidzianych w dyrektywie. Przed takimi działaniami wymagane jest
zezwolenie na zbyt, recykling lub ponowne użycie substancji radioaktywnych czy
materiałów zawierających substancje promieniotwórcze. Jakakolwiek działalność
związana z promieniowaniem podlega obowiązkowi zgłoszenia lub uzyskania
zezwolenia, chyba że odbywa się ona na skalę dopuszczalną przez właściwe władze
krajowe.
Zanim dane
instytucje zajmujące się instalacjami jądrowymi zostaną przyjęte lub
zatwierdzone po raz pierwszy, Państwa Członkowskie muszą zapewnić Wspólnotę, że
wszystkie nowe klasy i praktyki, w
wyniku których zaistniało narażenie na promieniowanie jonizujące są uzasadnione
na podstawie gospodarczych, społecznych lub innych korzyści i przewyższają ewentualne negatywne skutki dla
zdrowia.
Państwa
członkowskie nie powinny wyrażać zgody na korzystanie z substancji
radioaktywnych podczas produkcji środków spożywczych, zabawek, ozdób osobistych
i kosmetyków. Nie zaleca się także zezwalać na eksport lub import takich
towarów, w trosce o dobro obywateli UE.
Osoby ,
które nie ukończyły 18 roku życia, nie mogą być zaangażowane w żadną pracę,
która naraża pracowników na promieniowanie. Jest to niezwykle ważne, ponieważ
dzieci – po prostu mogą nie zdawać sobie sprawy z zagrożeń, które niesie
technologia jądrowa. Nie wolno wykorzystywać tej niewiedzy, dlatego też
zabrania się w Unii Europejskiej zatrudniania w tych zawodach nieletnich –
skuszone łatwym zyskiem, mogłyby w przeciwnym razie zostać oszukane.
Dla
wszystkich osób, które pracują w warunkach narażenia na kontakt z
promieniowaniem radioaktywnym, wprowadzone
zostało ograniczone dawki tego promieniowania do 100 mSv w ciągu pięciu
następujących po sobie lat. Nie
można przekraczać zaś dawki 50 mSv w
ciągu roku.
Kiedy tylko
kobieta w ciąży lub matka karmiąca poinformuje przedsiębiorstwo o swojej sytuacji,
nie może być ona wyznaczona do pracy w której istnieje ryzyko radioaktywnego
skażenia ciała. W wyjątkowych okolicznościach, z wyłączeniem zdarzeń
radiacyjnych, na podstawie indywidualnych przypadków właściwe organy mogą, w
razie konkretnych operacji tego wymagających, zezwolić na pewną liczbę
wyznaczonych pracowników którzy przekroczą indywidualny limit narażenia na
działanie promieniowania.
Każde
państwo Unii Europejskiej jest
zobligowane do przedsięwzięcia odpowiednich kroków w celu zapewnienia ludności
tak małego narażenia na promieniowanie radioaktywne, jak tylko jest to możliwe przez wzgląd na
czynniki gospodarcze i społeczne. Wszystkie takie działania muszą być
regularnie oceniane na arenie międzynarodowej.
Dyrektywa
ustanawia równocześnie środki zapobiegania ekspozycji na skażenie jądrowe, a są
to po pierwsze: sporządzanie odpowiednich wytycznych dla klasyfikacji terenów
kontrolowanych i nadzorowanych w danej sytuacji, przez właściwe państwo.
Przedsiębiorstwa muszą tu ściśle monitorować warunki pracy w dziedzinach
działań jądrowych; Dalej - państwa członkowskie muszą wymagać od
przedsiębiorstw dostatecznego informowania pracowników, którzy należą do jednej
z dwóch następujących kategorii : odrębne dla pracowników zwykłych, a inne dla
narażonych na promieniowanie;
Wreszcie -
przedsiębiorstwa ponoszą odpowiedzialność za ocenę i realizację ustaleń
dotyczących ochrony radiologicznej swoich narażonych pracowników. Bardzo ważny
jest nadzór medyczny narażonych pracowników, który powinien opierać się na zasadach,
rządzących medycyną pracy w ogóle. Każde Państwo Członkowskie musi
określić procedury odwoławcze od ustaleń i decyzji podjętych na podstawie
dyrektywy.
Państwo
członkowskie musi: utworzyć jeden lub więcej systemów do przeprowadzania
inspekcji, w celu egzekwowania przepisów wprowadzonych na mocy dyrektywy, jak
również wszczynać kontrolę i
interweniować w razie potrzeby; Ponadto wymagać od pracodawców, aby pracownicy mieli zapewniony dostęp, na ich wniosek, do wyników całego
indywidualnego monitoringu, jaki został w stosunku do nich przeprowadzony.
Każdy członek UE, jest zobligowany do podjęcia niezbędnych środków,
zapewniających ochronę przed promieniowaniem, które będą udostępnione
jednostkom odpowiedzialnym za tę ochronę. Każde państwo Unii, musi stworzyć warunki konieczne dla
zapewnienia optymalnej ochrony ludności i stosować podstawowe zasady rządzące
ochroną ludności, przed negatywnymi skutkami działań związanych z energetyką
jądrową.
Państwa
członkowskie mają obowiązek uwzględnić fakt, że zagrożenia radiologiczne mogą
wystąpić w związku z praktykami prowadzonymi w ramach lub poza ich terytorium i
że mogą na nie wpływać. Każde Państwo Członkowskie musi zapewnić, że
odpowiednie plany działań są opracowywane na szczeblu krajowym lub lokalnym, i
że są one kontrolowane w regularnych odstępach czasu.
Jeżeli dany
Członek Unii Europejskiej zamierza przyjąć w swoim kraju przepisy, które są
bardziej rygorystyczne niż te określone w dyrektywie, musi powiadomić o tym
Komisję i pozostałe Państwa Członkowskie.
Tyle jeśli
chodzi o normy bezpieczeństwa w zakresie ochrony pracowników sektora jądrowego.
Kolejny akt
prawny, który chciałabym opisać, dotyczy bezpieczeństwo instalacji jądrowych.
Komisja Europejska uważała za stosowne,
że należy ustanowić podstawowe zobowiązania i zasady ogólne w zakresie
bezpieczeństwa jądrowego wraz z mechanizmami kontrolnymi w celu ochrony ogółu
społeczeństwa i pracowników przed niebezpieczeństwem promieniowania
jonizującego z obiektów jądrowych. Środki te mają umożliwić Unii
Europejskiej badanie ryzyka, jakie wiąże
się z materiałami radioaktywnymi. Z tego
właśnie względu dnia 25 czerwca 2009 r. została wydana Dyrektywa Rady
2009/71/Euratom ustanawiająca wspólne
ramy bezpieczeństwa instalacji jądrowych.
Ta dyrektywa
nie tylko ma na celu ustanowienie wspólnotowych ram bezpieczeństwa jądrowego we
Wspólnocie, ale także zachęca państwa członkowskie do zagwarantowania wysokiego
poziomu bezpieczeństwa jądrowego. Ma ona zastosowanie do wszystkich instalacji
jądrowych.
Krajowy przepisy ustawowe, wykonawcze i
organizacyjne są ustalane indywidualnie w państwach członkowskich. Ramy
bezpieczeństwa instalacji należy
określić przede wszystkim: przyjmując krajowe wymogi bezpieczeństwa jądrowego;
system wydawania zezwoleń i zakazu eksploatacji obiektów jądrowych bez
zezwolenia; ponadto system nadzoru bezpieczeństwa jądrowego; oraz naturalnie
aby wszystko działało sprawnie - działania egzekucyjne.
Dyrektywa
z 25 czerwca 2009 r. wzywa państwa członkowskie do ustanowienia
właściwego organu regulacyjnego. Należy tutaj zaznaczyć, że organ ten powinien
być niezależny od wszelkich innych organizacji. Należy również nadać
odpowiednie kompetencje prawne oraz przyznać wystarczające zasoby ludzkie i
finansowe, aby można było wymagać od posiadacza pozwolenia przestrzeganie
krajowych wymogów bezpieczeństwa jądrowego. To właśnie posiadacz licencji
ponosi główną odpowiedzialność za bezpieczeństwo jądrowe i nie może zrzec się
tejże odpowiedzialności. Posiadacze
zezwoleń, powinni być odpowiedzialni za ocenę i ciągłe doskonalenie
bezpieczeństwa jądrowego instalacji. Państwa członkowskie powinny upewnić się,
że ich pracownicy mają odpowiednie kompetencje i umiejętności do obchodzenia
się z instalacjami atomowymi.
Jak to
najczęściej bywa z ustanawianiem regulacji - informacje na temat przepisów
dotyczących bezpieczeństwa jądrowego należy udostępnić do publicznej
wiadomości.
Państwa
członkowskie mają obowiązek przedłożyć Komisji Europejskiej co trzy lata raport
postępów poczynionych w zakresie bezpieczeństwa jądrowego. Przedkładają one jednocześnie samooceny
swoich krajowych ram bezpieczeństwa raz na 10 lat.
Przepisy
bezpieczeństwa jądrowego oparte są na zasadzie kompetencji krajowych państw
członkowskich. Zasada ta wzmacnia niezależność krajowych organów regulacyjnych.
W 2007 r.
podążając za konkluzjami Rady, został powołany Europejski Komitet
Bezpieczeństwa Jądrowego Grupy Regulatorów (ENSREG). Jego zadaniem jest
przyczynianie się do osiągania celów Wspólnoty w dziedzinie bezpieczeństwa
jądrowego. Niniejsza dyrektywa stanowi poważny krok w kierunku realizacji
tychże celów.
Następnym
i ostatnim już punktem, wartym rozpatrzenia w tej pracy, jest zabezpieczanie
materiałów jądrowych na terenie Unii Europejskiej. Celem regulowania systemu tych zabezpieczeń jest upewnienie się
KE, że materiały źródłowe i produkty jądrowe są przeznaczone wyłącznie do
pokojowych zastosowań deklarowanych przez użytkowników.
I tak, do
dziś korzystamy z ustanowionego 19
października 1976 r. Rozporządzenia Komisji (Euratom) nr 3227/76, dotyczącego
stosowania przepisów w sprawie zabezpieczeń Euratomu [Dziennik Urzędowy L 363 z
31.12.1976]. Do którego poprawki wprowadzono przez następujące akty
prawne: Rozporządzenie Komisji (Euratom)
nr 220/90 z dnia 26 stycznia 1990 r. [Dziennik Urzędowy L 22 z 27.01.1990];
Rozporządzenie Komisji (Euratom) nr 2130/93 z dnia 27 lipca 1993 r. [Dziennik
Urzędowy L 191 z 31.07.1993].
Traktat Euratomu ustanawia w Rozdziale 7, zabezpieczenia systemu które mają zapewnić,
nieprzekazywanie do użytku cywilnego
materiałów jądrowych z programów, dla których są one przeznaczone(
zgodnie z oświadczeniem przez operatorów instalacji jądrowych). Zgodnie z art
81 Traktatu Euratom, Komisja może oddelegować swoich inspektorów na terytorium
Państw Członkowskich i, podążając za art
82, ma też prawo do nakładania sankcji na podmioty, które naruszą wymagania
ochrony.
Zabezpieczenia
systemu muszą również zapewniać wykonanie przez Państwa Członkowskie zobowiązań
dotyczących zabezpieczeń jądrowych, które podjęły w ramach organizacji
międzynarodowych i państw trzecich. W szczególności, wszystkie państwa
członkowskie, będące sygnatariuszami traktatu o nierozprzestrzenianiu broni
jądrowej podpisanego w 1968 roku, który pozwala Międzynarodowej Agencji Energii
Atomowej (MAEA) sprawdzić, czy cywilny materiał jądrowy nie jest wykorzystywany
do produkcji broni jądrowej lub jądrowych urządzeń wybuchowych . W związku z
tym, aby jak najściślej zabezpieczyć
energetykę jądrową od związków ze światem przestępców, zostały zawarte umowy
między Państwami Członkowskimi, Komisją Europejska a MAEA. W ostatnich latach
obserwujemy wiele zmian na świecie, także okazało się konieczne wzmocnienie
systemu zabezpieczeń stosowanych przez MAEA. W 1998 r. państwa członkowskie
podpisały protokoły dodatkowe do umów zawartych z MAEA, które weryfikując je -
rozszerzają zakres tych porozumień.
Zabezpieczenia
obejmują cały cykl paliwa jądrowego, które uzyskuje się z ekstrakcji materiałów
jądrowych w państwach członkowskich, lub importowanych z krajów trzecich, aż po wywóz ich poza
terytorium Unii Europejskiej.
Operatorzy
nowych instalacji jądrowych deklarują ich właściwości techniczne co najmniej
200 dni przed pierwszą wysyłką materiału jądrowego, który ma zostać przyjęty.
Szczegółowe procedury KE dotyczą m.in.: wyznaczenia rejonów bilansu
materiałowego oraz wyboru strategicznych punktów określenia przepływu i stanu
inwentarza materiałów jądrowych;
częstotliwości i procedury postępowania przy inwentaryzacji zasobów.
Jeśli chodzi
o rozliczanie materiałów jądrowych, został wprowadzony system rachunkowości i
kontroli tychże. Ilość materiału radioaktywnego, przechowywanego i używanego w
instalacji musi być ustalona. Taki system umożliwia ustalenie i uzasadnienie
złożonych deklaracji do Komisji i
zapewnia ścisły nadzór nad nimi.
Dane dotyczące transferów są przy tym szczególnie ważne.
Od roku 1977
istnieją możliwości otrzymania z Komisji pożyczek, głównie długoterminowych,
dla finansowania inwestycji w sektorze energetyki jądrowej. Zgodnie z art. 1
Decyzji Rady 77/270/ Euratom, Komisja jest upoważniona do zawierania umów w
sprawie pożyczek służących finansowaniu projektów inwestycyjnych w ramach
Wspólnoty, mających związek z wytwarzaniem energii elektrycznej w skali
przemysłowej w elektrowniach jądrowych oraz z przemysłowymi instalacjami
jądrowego cyklu paliwowego. Podstawę do tego dają art. 2 i 20316 Traktatu.
Istnieje także Decyzja Rady 77/271/Euratom ograniczająca do pewnej wysokości
pułap kapitału przeznaczonego na takie pożyczki (pułap ten nie przekracza 4
milionów euro). Pomocy w finansowaniu można udzielać jedynie w przypadku
projektów, które uzyskały zgodę kompetentnych organów państwowych, w
szczególności w zakresie bezpieczeństwa, a także pozytywną opinię Komisji,
zwłaszcza w kwestiach odnoszących się do celów polityki energetycznej oraz
ochrony środowiska Unii Europejskiej. Pożyczka nie powinna w zasadzie
przekraczać 20% całkowitych kosztów projektu (Komisja może jedynie udzielać
pożyczek, które uzupełniałyby pożyczki już uzyskane z innych źródeł).
Art. 70 TE
stanowi, że Komisja Europejska może udzielić pomocy finansowej na realizację
programów poszukiwania złóż uranu, jakkolwiek słowo uran nie zostało użyte.
Formułuje on jednocześnie wymagania, jakie muszą być spełnione przez
zainteresowane państwo członkowskie.
W ramach
tego systemu osoby odpowiedzialne za instalacje muszą składać regularnie
sprawozdania do Komisji, w tym raporty księgowe, raporty bilansu materiałowego
opisujące zmiany w materiałach, raporty o zmianach w inwentaryzacji i
podsumowania rocznego spisu inwentarza z natury. Raporty specjalne są również
przewidziane w szczególnych okolicznościach, takich jak utrata materiałów
jądrowych.
Wywóz
materiałów źródłowych i specjalnych materiałów rozszczepialnych (głównie
plutonu 239, uranu 233, uranu 235) do kraju trzeciego i od państwa
członkowskiego, lub odwrotnie, musi być wcześniej zgłoszone do Komisji. Eksport
nie może dotyczyć materiału będącego bronią jądrową.
To samo
dotyczy instalacji. W tym samym państwie
członkowskim, transfer całkowitej ilości materiału radioaktywnego, w okresie 12
miesięcy nie może przekroczyć 1 kg efektywnego (skuteczny kilogram specjalnej
jednostki używany jako materiał jądrowy w ramach gwarancji).
Jednak
zgłoszenie takiego faktu nie jest wymagane, jeśli ilość nie przekracza 1 kg
efektywnego. Takie same warunki obowiązują w odniesieniu do przywozu i odbioru
materiałów jądrowych przez państwa członkowskie.
Na
tym chciałabym zakończyć. Pragnę zauważyć, iż opisałam tylko wybrane akty
prawne, które dotyczą bezpieczeństwa obywateli UE – a ściślej mają im to
bezpieczeństwo zapewnić. Państwami, które planują bądź budują nowe elektrownie
jądrowe w Unii są: Bułgaria, Czechy, Finlandia, Francja,
Irlandia obecnie toczy się dyskusja z udziałem organizacji skupiających
przemysł) Litwa, Łotwa, Estonia (wspólna elektrownia, z udziałem Polski)
,Polska, Portugalia (opcja energetyki jądrowej jest rozważana na szczeblu
rządowym), Rumunia Słowacja, Słowenia,
Szwecja (w latach 90-tych
planowano likwidację energetyki jądrowej ale plany zarzucono), Węgry, Wielka
Brytania, Włochy- a więc zdecydowana większość krajów. Daje to więc
jednoznaczny pogląd, że zdecydowanie energia
jądrowa jest przyszłością krajów Unii. Póki wprowadzane są tak szczegółowe
regulacje prawne – uważam że nie musimy się o to bezpieczeństwo martwić, jako
członkowie Unii Europejskiej. Jak widać ogromne znaczenie ma płaszczyzna
państwa – ponieważ to tutaj dokonuje się dostosowywanie do dyrektyw unijnych,
natomiast wykonanie ich podlega już tylko kontroli.
Bibliografia:
1. Jacek
Kaniewski, Andrzej Furtek „Bezpieczeństwo Jądrowe i Ochrona Radiologiczna” nr 4
(78)/2009, Państwowa Agencja Atomistyki, Warszawa 2009
2.
http://www.atom.edu.pl/index.php/component/content/article/59-ej-w-unii-europejskiej/74-energetyka-jadrowa-w-unii-europejskiej.html
Akty prawne:
1. Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu
Europejskiego z dnia 26 marca 2009 r. -komunikat w sprawie
nierozprzestrzeniania broni jądrowej [COM (2009) 143 wersja ostateczna - nie
publikowana w Dzienniku Urzędowym].
2. Commission
Regulation (Euratom) No 3227/76 of 19 October 1976 concerning the application
of the provisions on Euratom safeguards [Official Journal L 363 of 31.12.1976].
3. Council
Directive 96/29/Euratom of 13 May 1996 laying down basic safety standards for
the protection of the health of workers and the general public against the
dangers arising from ionising radiation.
4. Dyrektywa Rady 2009/71/Euratom z dnia 25
czerwca 2009 r. ustanawiająca wspólnotowe ramy bezpieczeństwa instalacji
jądrowych.
4. Ograniczenia wolności i praw jednostki w stanie wyjątkowym. Analiza źródeł prawnych.
Wstęp
Aby
instytucja stanu wyjątkowego mogła zostać wprowadzona, niezbędna jest
współpraca trzech głównych organów państwowych: Prezydenta RP, Rady Ministrów i
Sejmu. Istnieje możliwość wprowadzenia tego stanu przez Prezydenta, jednak tylko na wniosek
Rady Ministrów. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Rady Ministrów
może w drodze rozporządzenia, znieść stan wyjątkowy przed upływem czasu, na
jaki został wprowadzony, jeżeli ustaną przyczyny wprowadzenia tego stanu oraz
zostanie przywrócone normalne funkcjonowanie państwa.Ustawa o stanie
nadzwyczajnym przewiduje możliwość ograniczania pewnych wolności i praw obywatela
w celu sprawniejszego zmniejszania skutków lub zapobiegnięcia zagrożeniu. I tak
Konstytucja z 1997r, dla każdego stanu nadzwyczajnego przewiduje osobne
ograniczenia nakładane na obywateli. Zgodnie z zasadą proporcjonalności,
rozmiar ograniczeń musi być zależny od rodzaju i powagi zagrożenia. Po drugie
mają one być tak nieodczuwalne jak to możliwe. Ograniczeń ma być minimalnie
tyle ile jest wymagane do zmniejszenia rozmiarów zagrożenia.
Poza obecną
konstytucją RP i aktualną ustawą o stanie wyjątkowym ważne są międzynarodowe
restrykcje. Po pierwsze chodzi tu o Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i
Politycznych oraz Konwencję Europejska o ochronie praw człowieka i podstawowych
wolności. Określają one te podstawowe prawa człowieka których nie wolno ograniczać
pod żadnym pozorem. Jak można się domyśleć są to: prawo do życia, prawo do wyznania,
godności, obywatelstwa.
Ograniczenia
wolności i praw jednostki w stanie wyjątkowym, a więc w sytuacji szczególnej,
są regulowane w źródłach, które określają definicję, tryb wprowadzania i
działania w stanie wyjątkowym. Jest to więc przede wszystkim najważniejszy w
Polskiej tradycji akt - Konstytucja z 2 kwietnia 1997 r. Tak więc, art. 228 tej
konstytucji przewiduje możliwość wprowadzenia trzech stanów nadzwyczajnych:
stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej. Zasady działania
organów władzy publicznej, zakres dopuszczalnych ograniczeń swobód
obywatelskich oraz pokrywanie strat majątkowych, wynikających z ograniczenia
praw i wolności regulują jednakże ustawy (o czym ustrojodawca pisze w art. 228
ust. 3 i 4 Konstytucji).Środki nadzwyczajne stanu wyjątkowego są identyczne ze
środkami w stanie wojennym (zgodnie z Art.234. Konstytucji RP). Należy tu
wymienić przede wszystkim klauzulę
derogacyjną negatywną - przepis uchylający przepisy dotychczas obowiązujące.
Źródła regulacji
O
ograniczeniach wolności i praw człowieka i obywatela w stanie wyjątkowym
najobszerniej traktuje rozdział 3 Zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i
obywatela, Ustawy z 21.06.2002 o stanie wyjątkowym
(DzURP 2002, nr 1l3, poz.985,ze zm.).
Jak można zauważy wszelkie ograniczenia mają na celu usuniecie zagrożeń
, a przynajmniej ich osłabienie. Można powiedzieć, że dobro państwa, czyli
dobro ogółu obywateli wymaga potrzebę poświęcenia pewnych wolności jednostki,
ale tylko tych, które są niezbędne. Część postanowień dotyczących stanów
nadzwyczajnych została regulowana przez prawo międzynarodowe, są to: środki
nadzwyczajne, tryb wprowadzenia i przesłanki zastosowania. Większość tych
regulacji znacząco wpłynęła na Ustawę o stanie wyjątkowym. Cały sens tych
regulacji tkwi bowiem w ograniczeniu
władztwa państwowego, dowolności dotychczasowych regulacji. Raport
międzynarodowy narzuca pewien standard, by chronić podstawowe prawa człowieka.
Prawo
międzynarodowe oddziałuje na stany nadzwyczajne przez jednoznaczne
samoograniczenie. W Polsce rzecz sprowadza się do 2 umów międzynarodowych. Po
pierwsze - Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych - umowa z
1966r., Organizacji Narodów Zjednoczonych. Państwa członkowskie ONZ zobowiązały
się do jego przyjęcia. W Polsce ratyfikacja nastąpiła w 1977r. Z chwilą wejścia
w życie tego paktu, każda regulacja dotycząca stanów nadzwyczajnych powinna być
odczytywana w zgodzie z tym paktem. Musi bowiem istnieć pewne minimum, którego nikt nie ma prawa
naruszyć. Tworzy to swoistą granicę legalności i demokratycznego postępowania
przez organy władzy. Pakt wciela w życie
postawienia Deklaracji Praw Człowieka z
1948r. Art. 4 powiada, że ograniczenia
praw człowieka mogą nastąpić tylko w przypadku wyjątkowego niebezpieczeństwa
publicznego. Na tyle wyjątkowego, że zagrażającego istnieniu narodów. Doktryna zamieniła
to sformułowanie na "sytuację wyjątkową” wg dr Michała Brzezińskiego.
Bezpieczeństwo
ma to do siebie, że musi mieć charakter powszechny. Nie chodzi o życie czy zdrowie
konkretnych jednostek lub grup, ale ogółu obywateli, traktowanego jako jedność,
całość. Stąd zagrożenie którego dotyczy stan nadzwyczajny musi być bezpośrednie.
Wyraża się to w zdaniu, że nie ma innego sposobu na jego zwalczenie, jak tylko
przez ograniczenie praw człowieka. Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i
Politycznych nakłada obowiązek przestrzegania zasady proporcjonalności, co
podtrzymuje Konstytucja RP z 1997r. Celem tej regulacji jest wymienienie jakich
praw nie można ograniczać. W zastosowaniu, regulacje te znajdują się w art. 231 Konstytucji RP. Przede
wszystkim jest to prawo do ochrony życia. Co za tym idzie, zakaz nakładania
niewolnictwa, kary śmierci, tortur itp.
Drugi międzynarodowy akt prawny, do którego polskie prawo musi się
stosować to Konwencja Europejska o ochronie praw człowieka i podstawowych
wolności z 1950r. Polska ratyfikowała
ją na początku lat '90. Konwencja ta
dotyczy Rady Europy. Państwa będące członkami Rady Europy muszą ją przyjąć i w
praktyce przyjęły. Ważny jest w kontekście stanu wyjątkowego jeden artykuł,
mianowicie art. 15. Określa on przesłanki,
środki nadzwyczajne oraz tryb wprowadzania
stanów nadzwyczajnych. Nie będę go jednak opisywać szczegółowo, ponieważ
wystarczy stwierdzenie, że wszystkie regulacje są analogiczne do
Międzynarodowego Paktu z 1966r. Nowością jest tylko obowiązek poinformowania
sekretarza generalnego Rady Europy o wprowadzeniu każdego ze stanów
nadzwyczajnych. Z mojego punktu widzenia, jest to ważne dla praw obywatela.
Dzięki temu zapisowi mamy, jako społeczeństwo w państwie, poczucie że nasza
zwierzchnia władza podlega kontroli i nie może bezkarnie łamać swobód i
wolności obywateli. Za takim rozumowaniem przemawia fakt, iż Konwencję tę wiąże
orzecznictwo Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu.
Rozdział 3 „Zakres ograniczeń
wolności i praw człowieka i obywatela”, Ustawy z 21.06.2002
o stanie wyjątkowym 3 rozdz. to ta część aktu prawnego, która jest kluczowa dla
pola działań organów władzy w stanie wyjątkowym. Organem kierującym jest Prezes
Rady Ministrów, gdy stan wyjątkowy obowiązuje na obszarze większym niż
województwo, jeśli nie- wojewoda.
Jednym z najważniejszych
przepisów tego rozdziału jest art. 20. Traktuje on o zasadzie personalnej.
Wszystkie osoby fizyczne, znajdujące się na obszarze objętym stanem wyjątkowym,
podlegają ograniczeniom, w tym osoby
prawne i częściowo prawne.
Następnym pod
względem ważności jest art. 16. W czasie stanu
wyjątkowego mogą być zawieszone prawa do organizowania i
przeprowadzania wszelkiego rodzaju zgromadzeń, imprez masowych, ale co
ważniejsze strajków pracowniczych i innych form protestu. To dość
ważne w kontekście praw pracowniczych. Jednak zamrożenie tej swobody jest jak
najbardziej zrozumiałe. Państwo w okresie stanu wyjątkowego musi skupi
maksymalną uwagę na zwalczaniu skutków zagrożenia i przeciwdziałaniu nowym.
Strajki i protesty mogą wyzwolić wg psychologii tłumu negatywne emocje, przemoc
i odwracanie uwagi od ważnego problemu. Zakaz dotyczy też zrzeszania
się poprzez „ ustanowienie zakazu tworzenia i rejestracji nowych
stowarzyszeń, partii politycznych, związków zawodowych, organizacji
społeczno-zawodowych rolników, organizacji pracodawców, ruchów obywatelskich
oraz innych dobrowolnych zrzeszeń i fundacji”. Ma to odciążyć administrację
państwową od działań biurokratycznych w tym gorącym okresie stanu wyjątkowego.
Ponadto nakazuje się okresowego zaniechania działalności zarejestrowanych
stowarzyszeń, partii politycznych i pozostałych zrzeszeń analogicznie do
powyższej zasady nierejestrowania, których działalność może zwiększyć
zagrożenie konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub
porządku publicznego. Poza tym, ograniczają prawa i
wolności obywateli następujące artykuły. Art. 11, mówiący o użyciu sił
zbrojnych w stanie wyjątkowym wyznacza prezydenta, jako decydującego o ich
użyciu, na wniosek premiera. Warunkiem tego
ostatecznego posunięcia jest wyczerpanie
wszelkich sił i dostępnych konwencjonalnych środków. W zakresie niezbędnym do
wykonania żądań władzy, przysługują im uprawnienia policji z art. 15-17 Ustawy
o policji (np. prawo do legitymowania- stąd wynika zawarty w art.18 obowiązek
posiadania ze sobą dokumentu tożsamości, zatrzymywania osób, przeszukiwania
pomieszczeń, osób). O środkach przymusu bezpośredniego traktuje art. 16. Jest w
nim zapisane pozwolenie na użycie gazu łzawiącego oraz obezwładnienia agresywnych obywateli. Co więcej,
art. 17 pozwala użyć broń palną. To
kontrowersyjne posunięcie ma wymusi przede wszystkim respekt i zrozumienie
powagi sytuacji. Art. 21. zapowiada,
że na czas stanu wyjątkowego może by wprowadzona reglamentacja towarów
konsumpcyjnych. Wiąże się to z ograniczeniem wolności
działalności gospodarczej, poprzez nakazanie okresowego zaniechania prowadzenia
działalności gospodarczej określonego rodzaju. Możliwe jest też zaniechanie działalności
edukacyjnej, poprzez okresowe zawieszenie zajęć dydaktycznych w szkołach
włącznie ze szkołami wyższymi, z wyjątkiem szkół objętych autonomią z tytułu
konkordatów. Ponadto, ograniczenia transportu i komunikacji.
Rada Ministrów, zgodnie z art. 22.
ust. 1. , z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, określa, w drodze
rozporządzeń, szczegółowy tryb i sposoby oraz obszarowy, podmiotowy i
przedmiotowy zakres wprowadzenia i stosowania ograniczeń wolności i praw
człowieka i obywatela ustalonych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w
rozporządzeniach, które e tym wypadku
nie wymagają zatwierdzenia przez Sejm, a mają moc ustawy.
Rozdział ten wnosi natomiast kilka rodzajów sankcji, niemal kar, które normalnie nie występują: w art. 17
– kara odosobnienia (dawniej internowania - w przypadku uzasadnionego
podejrzenia że dana osoba może działać przeciw państwu).Zgodnie z art. 19 rozmowa ostrzegawcza - osoba która
ukończyła 17 lat, a jest podejrzenie że może zakłócać porządek publiczny.
Rozmowa ta może być przyprowadzona
przymusowo. W wypadku osób młodszych- w
obecności rodziców. Jest to pouczenie o prawnych skutkach nieprzestrzegania
zasad stanu wyjątkowego, np. stosowane gdy istnieje podejrzenie przygotowywania
strajku. Wzywany, może czekać nawet 15
godzin, co skutecznie zablokuje ewentualny protest. Ponadto wszelka
korespondencja, rozmowy telefoniczne - podlegają cenzurowaniu, ponieważ mogą
zawierać informacje o planach zakłócenia
porządku publicznego. Organy cenzury i kontroli są uprawnione do zatrzymywania w całości lub w
części publikacji, przesyłek pocztowych i kurierskich oraz korespondencji
telekomunikacyjnej, a także do przerywania rozmów telefonicznych i transmisji
sygnałów przesyłanych w sieciach telekomunikacyjnych, jeżeli ich zawartość lub
treść może zwiększyć zagrożenie konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa
obywateli lub porządku publicznego.
Zakończenie
Zarówno międzynarodowe, jak i polskie prawo wymaga ograniczenia pewnych
wolności i praw przypisanych obywatelom, jednak jak widać w powyższej pracy
wszystkie decyzje o ograniczeniach są uzasadnione i mają na celu dobro wspólne,
które dla państwa jest nadrzędną wartością.
Bibliografia:
1.Brzeziński Michał, „Stany nadzwyczajne
w polskich konstytucjach”, Warszawa 2007
2.Wołpiuk Waldemar, „Państwo
wobec szczególnych zagrożeń. Komentarz wybranych przepisów Konstytucji RP”,
Warszawa 2002
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Wszelkie komentarze zawierające język wulgarny nie będą publikowane.